Konijnen en kippen, een moestuin en een keuken: daarvoor gebruikte De Werf in Amersfoort, een basisschool voor speciaal onderwijs, de inzet werkdrukmiddelen om de werkdruk te verminderen. In De Volkskrant verscheen hierover op 2 september 2019 een artikel.

Droomschool

Directeur Suzanne de Koning van SBO De Werf miste werkplezier bij het team, toen ze anderhalf jaar geleden aantrad. Ze schakelde een coach in om de leerkrachten te laten nadenken over de vraag hoe hun school een droomschool zou kunnen worden. Daar kwamen ideeën uit als: een keuken om samen met de kinderen te koken, een stal met dieren en een moestuin. De ideeën werden vastgelegd en daarna zei De Koning tegen de leerkrachten: regel het maar.

Autonomie

De Koning weet dat autonomie voor leerkrachten erg belangrijk is en bijdraagt aan werkplezier. Het geld dat nodig was om de dromen uit te laten komen, kwam uit de werkdrukmiddelenpot (met wat aanvulling uit eigen budget). De dierenstal is er, met kippen en konijnen; ook de moestuin en de keuken zijn gerealiseerd. Leerkrachten en kinderen zijn er blij mee en het zijn ook nog eens plekken waar ze al doende leren rekenen.

 

 

Delen via: