Een goed taakbeleid, met voldoende regelmogelijkheden voor onderwijspersoneel, kan bijdragen aan minder werkdruk. Onderzoek laat zien dat mensen die ruimte hebben om beslissingen te kunnen nemen en om zichzelf te ontwikkelen, taakeisen als minder belastend ervaren en als meer uitdagend. Dat zeggen HAN-onderzoekers dr. Jac Christis en dr. Jos Sanders in het decembernummer van het magazine ‘Van twaalf tot achttien’, het vakblad voor het voortgezet onderwijs. In dit nummer is er volop aandacht voor werkdruk en diverse artikelen zijn ook interessant voor personeel in het primair onderwijs.

Hoe taakbeleid kan bijdragen aan minder werkdruk

In het artikel ‘Taakbeleid is maar een middel, goed organisatiebeleid is de sleutel’ worden Christis en Sanders geïnterviewd over de relatie tussen werkbelasting of werkdruk en taakbeleid. Taakbeleid in het onderwijs is bedoeld voor een eerlijke werkverdeling, maar doordat het administratie met zich meebrengt, zorgt het niet voor vermindering van de werkdruk. Het is daarom goed samen met het team te onderzoeken hoe je de taken en uren op een andere manier kunt organiseren.

Volgens Sanders is het belangrijk dat de taakverdeling ‘in overleg gebeurt, met respect en rekening houdend met individuele kennis en kwaliteiten van docenten. Maar ook met individuele wensen, bijvoorbeeld leer- of ontwikkelbehoeften. In een dergelijke setting kan taakbeleid bijdragen aan veel meer betrokken, bevlogen docenten, die zich tevens voorbereiden op nieuwe uitdagingen in hun werk.’

Methoden en tools voor gesprek

Een ander artikel in het magazine ‘Van twaalf tot achttien’ gaat over de balans tussen belasting en belastbaarheid, energiegevers en energienemers, en het verschil tussen werkdruk en werkstress. Hierover verscheen eerder ook een blog op het Platform Werkdruk. In het artikel ‘Werkdruk in balans’ staan verschillende methoden en tools waarmee je het gesprek in het team kunt aangaan. Want ‘de sleutel bij werkstress blijft: in gesprek gaan. Met collega’s en leidinggevenden. Werkstress en werkdruk blijven een gedeelde verantwoordelijkheid.’

Meer informatie

Het decembernummer van het magazine ‘Van twaalf tot achttien’ is te bestellen via de website van de uitgever. Een deel van de artikelen is te lezen via de website van Voion.

Delen via: