Slimmer organiseren, hanteerbare werkdruk

“We besloten de functie van adjunct-directeur te schrappen”
RK Basisschool Gummarus, Steenbergen
Sandra Kamphorst, docent”

Wat was de aanleiding voor de maatregelen?

Passend Onderwijs zorgt voor een flink hogere werkdruk. Voor veel leraren was het ondoenlijk om élke leerling voldoende aandacht te geven als kinderen met gedragsproblemen je niet verder brengen dan ordeproblemen oplossen.

Werkdruk is dan ook een item dat bij ons continu aandacht krijgt. Als er werkdruk wordt ervaren, proberen we er gezamenlijk achter te komen waar dat aan ligt. Enkele jaren geleden nam de adjunct-directeur het stokje over van onze toenmalige directeur. Dat bleek een natuurlijk moment om een aantal organisatieveranderingen door te voeren, waarin de werkdruk uiteraard werd meegenomen

Wat is jullie aanpak?

Wij zijn ervan overtuigd dat autonomie voor de leerkracht een sleutelrol vervult bij het ervaren van werkdruk. Vanuit dit uitgangspunt kijken we voortdurend naar onze organisatie en is de volgende aanpak bedacht.

Na de directiewissel besloten we om de functie van adjunct-directeur niet meer in te vullen. Zo creëerden we meer financiële lucht. Uiteraard betekende het wel dat we bepaalde zaken nu zelf moesten aanpakken. Studiedagen vullen we nu bijvoorbeeld vaak vanuit het team in.

Verder   Zo zijn we gestopt met het maken van groepsplannen ‘omdat dat dat zo hoort’. In plaats daarvan proberen we de ontwikkeling van onze leerlingen zo efficiënt mogelijk bij te houden. Ook hebben we een parttime administratieve kracht, die ons twee ochtenden per week administratieve zaken uit handen neemt.

De werkdrukgelden hebben we vervolgens besteed aan een parttime leerkracht en een parttime vakleerkracht gym.

Wat zijn de resultaten

  • Door het schrappen van de adjunct-functie en het verdelen van die taken, is de professionaliteit van de leraren gegroeid. De betrokkenheid is groter geworden; teamleden voelen zich autonomer en medeverantwoordelijk voor het beleid.
  • Nu we geen groepsplannen meer maken en een parttime administratieve medewerker hebben aangetrokken, is de administratieve werkdruk verlaagd.
  • De vakleerkracht gym levert ons per groep één gymles tijd op voor andere zaken. We kunnen die tijd efficiënt inzetten omdat onze gymzaal bij school is en er geen extra reistijd bij komt kijken.
  • Dankzij de extra leerkracht kunnen kinderen met leerachterstanden adequaat worden Het gemiddeld aantal handen per leerling is iets verhoogd.

Tips

  1. Inventariseer waar de werkdruk écht zit en maak dit bespreekbaar binnen je team. Vraag je bijvoorbeeld af: is geld de enige oplossing, of kunnen we zaken zodanig organiseren dat er ruimte ontstaat?
  2. Houd niet per se vast aan administratie ‘omdat we dat nu eenmaal zo doen’. Ga na wat écht nodig is.
  3. Steek je licht op bij andere scholen. Wat doen zij om de werkdruk hanteerbaar te maken? Een tekort aan invalleerkrachten los je niet op met een potje geld, dat vraagt om een structurele aanpak van bovenaf. Intussen moet je wel roeien met de riemen die je hebt, voor zowel de leerlingen als de leerkrachten.

Stel uw vraag


Poll

Hoe maak jij werkdruk bespreekbaar?

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...
Delen via: